Uwaga na oszustwa internetowe!
Z prowadzonych przez policjantów spraw, wynika, że sprawca kontaktuje się z osobami, które mają wystawione różne artykuły na znanym portalu internetowym i wyraża zainteresowanie ich kupnem. Kontakt ze strony „rzekomego kupującego” następuje poprzez jeden z komunikatorów. Każdorazowo widoczny jest inny numer telefonu, który przypisany jest do różnych operatorów, również zagranicznych. Następnie oszust decyduje się kupić przedmioty i po ustaleniu kwoty oznajmia, że na portalu możliwa jest wysyłka towaru. W związku z powyższym proponuje wysyłkę przez portal i przesyła screen z fałszywymi informacjami jak to zrobić celem zapłacenia za przedmiotowe towary. W tej wersji rzekomy kupujący wysyła sprzedawcy indywidualny link, który łudząco przypomina link do portalu sprzedażowego np. celem odbioru pieniędzy. W przedmiotowym linku każdorazowo wymagane jest wpisanie danych sprzedającego: imię i nazwisko, nr karty płatniczej i jej data ważności, kod CVV oraz saldo rachunku bankowego. W związku, z czym nieświadomy sprzedający po dobrowolnym wpisaniu powyższych danych ze swojej karty płatniczej powoduje, że z jego rachunku bankowego dokonywana jest transakcja, zazwyczaj na kwotę podanego salda, akceptowana przez niego kodem SMS. Do wypłat dochodzi głównie za granicą. Osoby pokrzywdzone dopiero po fakcie zorientowały się, że zamiast otrzymać pieniądze, to zostały im one skradzione z konta. W ostatnim czasie na ternie powiatu oleśnickiego doszło do kilku oszustw. Apelujemy o zwiększenie czujności podczas sprzedaży swoich przedmiotów.
Apelujemy do mieszkańców powiatu oleśnickiego aby:
- nie wchodzili w podejrzane linki, które żądają od nas podania danych z karty bankomatowej; posiadacz tych danych może zarządzać cudzym kontem bankowym jak własnym, może wypłacać gotówkę, wykonywać operacje bankowe lub zawierać umowy kredytowe.
- chronili dane swojej karty płatniczej, nigdy nie udostępniając nikomu kodów autoryzacji
- nie załatwiali spraw kupna i sprzedaży poza platformą w której dokonywany jest zakup danego przedmiotu
-nie podawali kodów typu BLIK za pośrednictwem sms-ów czy komunikatorów. - BLIK-a używać tylko na dedykowanych serwisach płatności, po uprzednim sprawdzeniu czy faktycznie na takim serwisie jesteśmy, sprawdzać adres w pasku przeglądarki
- stosowali zasadę ograniczonego zaufania; nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie i co próbuje osiągnąć
- by nie klikali w linki dotyczące dostawy lub konieczności dopłaty w sms-ach, które często prowadzą do fałszywych stron
Pamiętajmy zatem ostrożność, czujność i metoda ograniczonego zaufania pozwolą nam uniknąć problemów i nie stać się kolejną ofiarą oszusta! W przypadku gdy padniemy ofiarą oszustwa, jak najszybciej zgłosić sprawę do swojego banku – być może transakcję da się jeszcze powstrzymać i zabezpieczyć pozostałe środki. Każdą sytuację zgłosić na policję.
st.asp. Bernadeta Pytel
KPP Oleśnica