W tym roku, po raz pierwszy od trzech lat, mniej osób wykazało zainteresowanie grillowaniem
Jak poinformowała firma Inquiry, w tym roku po raz pierwszy od 2021 r. odnotowano niewielki spadek zainteresowania udziałem w imprezie z grillem. Wśród głównych powodów rezygnacji z takich spotkań wymieniono brak odpowiedniego miejsca oraz inne plany na weekend.
Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Inquiry, zamiar zorganizowania w tym roku u siebie imprezy grillowej zadeklarowało 56 proc. ankietowanych, tyle samo badanych wskazało, że wybierze się na grilla do rodziny lub znajomych. Natomiast 20 proc. respondentów nie przewidywało spędzania w ten sposób wolnego czasu.
Z danych ankietowych wynika, że średnia kwota przeznaczona na jednorazowe zakupy grillowe w tym roku wyniosła 274 zł. To - zauważono - niewielka zmiana w stosunku do maja 2023, ale bardzo duża w porównaniu do badania w 2021 r., kiedy średnie wydatki wynosiły 186 zł.
W publikacji zaznaczono, że miłośnicy grillowania zaopatrują się przede wszystkim w Biedronce, która cały czas jest wśród respondentów najczęściej wybieranym sklepem, w którym realizują zakupy na grilla. Popularność tej sieci nieco jednak spadła - wskazało ją 63 proc. w porównaniu do 68 proc. w 2021 r. Zyskała natomiast sieć Dino, którą wybrało 24 proc. badanych w porównaniu do 16 proc. w 2021 r.
Z deklaracji respondentów wynika, że najczęściej na grilla kupują kiełbasę - 86 proc. wskazań, pieczywo - 70 proc. oraz piwo 68 proc. Na kolejnych miejscach znalazło się świeże mięso - 62 proc. oraz warzywa 52 proc. Niemal połowa respondentów kupuje gotowe produkty na grill (np. marynowane mięso). Popularne są również napoje bezalkoholowe - 44 proc. Rzadziej kupowane są ryby - 15 proc. wskazań, wino - 15 proc. czy przetwory warzywne - 12 proc.
„Polacy wyraźnie wierni są +klasyce+, czyli produktom takim jak kiełbasa i piwo. Zakupy przeważnie planujemy - duże znaczenie odgrywa w tym przypadku przygotowana z myślą o grillowaniu oferta sklepów oraz promocje, z których chętnie korzystamy. Spora część grillujących sprawdza ofertę zanim uda się na zakupy. To ważna informacja dla producentów i sieci" – oceniła Agnieszka Górnicka z Inquiry, cytowana w informacji.
Inquiry jest polską agencją badań rynku. Od 2019 r. współpracuje z międzynarodową firmą YouGov, będąc jej wyłącznym przedstawicielem w Polsce.
Badanie zostało zrealizowane w kwietniu 2024 r. na reprezentatywnej próbie 1002 dorosłych Polaków (sondaż online na panelu YouGov). (PAP)
gkc/ mmu/